Kenny’s muziekblog – Een gids voor effectpedalen

Door

Michael Carey

Dus je hebt je gitaar, je hebt een versterker en je bent goed op weg met deze spelende leeuwerik. Je beheerst E mineur, A mineur en je bent een absolute kei in power akkoorden. Kurt Cobain, eet je hart op, hè? Dus nu denk je er waarschijnlijk over om te proberen een aantal van je favoriete artiesten na te bootsen, en je zult vrij snel beseffen dat effecten daar een groot deel van uitmaken, maar je weet echt niet waar je moet beginnen. Het is een beetje een mijnenveld. Wat het verschil is tussen een delay en een reverb, of distortion en overdrive trouwens. En wat is een Flanger?!?! Serieus… In deze blog gaan we proberen je een kort overzicht te geven van wat elk van deze pedalen daadwerkelijk met je gitaargeluid zal doen, zodat je een beter idee hebt of ze al dan niet op je board horen.

Tuner

Dit is dus strikt genomen geen effect, maar het is essentieel voor een pedalboard (nee echt, dat is het wel). Dit vertelt je of de snaren van je gitaar op de juiste toonhoogte zijn gestemd en stelt je in staat om dienovereenkomstig aan te passen.

Boost/Overdrive/Vervorming

Ik heb deze 3 bij elkaar gezet, omdat het een soort verschillende benaderingen van hetzelfde zijn. Het draait allemaal om winst (geen winst, je kunt je eiwitshakes thuislaten). Al deze effecten zijn bedoeld om je signaal te vervormen, ze doen het gewoon op verschillende manieren of in verschillende mate.
Boost – Over het algemeen wordt een boost naast iets anders gebruikt, of dat nu een buizenversterker is, een ander pedaal of een vies of drive-kanaal op een digitale versterker. Het idee met een boost, zoals de naam al doet vermoeden, is om je signaal iets te versterken, iets meer gain te introduceren en resulterend in een vervormd gitaarsignaal. Boosts kunnen ook na andere effecten worden gebruikt als een schone volumeboost, wat handig kan zijn voor solo’s enz.

Overdrive – net als een boost, voegt het versterking toe aan je signaal, maar in het geval van een overdrive-effect kan dit onafhankelijk worden gebruikt, dus het kan rechtstreeks in een schone versterker worden geleid om een ​​vervormd gitaarsignaal te produceren. Het kan ook naast een ander effect worden gebruikt, precies zoals beschreven bij de boost, om een ​​intensere vervorming te produceren. Dit worden gain-stages genoemd en kan handig zijn als je een vuilere gitaarklank wilt voor zwaardere secties in nummers. Over het algemeen zal een overdrive dynamischer zijn dan een volledig distortion pedaal in de manier waarop het je signaal verbreekt. Dit betekent dat als je een overdrive gebruikt en lichter speelt, je signaal een beetje schoner wordt, en als je met een zwaardere hand speelt, zal de overdrive reageren en een zwaardere vervorming produceren.

Vervorming – werkt op hetzelfde uitgangspunt als een overdrive, maar is minder reactief en zal meestal een completere vervorming zijn dan wat je zou krijgen van een overdrive-pedaal.

Reverb

Is het je ooit opgevallen hoeveel beter je klinkt als je onder de douche zingt? Dat is reverb op het werk. Je hoort je eigen stem terugkaatsen van al het reflecterende oppervlak, waardoor je stem voller klinkt en ook onvolkomenheden maskeert. Dat is precies wat een reverb doet, maar je kunt het geluid van de kamer veranderen, zodat je gitaar kan klinken alsof hij in de badkamer of in een kloof staat.

Vertraging

Leg… lag… lag. Delay pedalen produceren een exacte kopie van het originele geluid, dat na het origineel speelt en na verloop van tijd verslechtert. Als je hier een voorbeeld van wilt hebben waar je misschien bekend mee bent, denk dan aan alles wat U2 ooit heeft geschreven. De tijdsduur tussen het oorspronkelijke geluid en herhalingen kan worden verlengd of verkort en het “verval” kan ook worden gewijzigd, wat bepaalt hoeveel herhalingen je krijgt en hoe snel ze zullen vervagen. Er is dus veel plezier mee te beleven, en als het op de juiste manier wordt gebruikt, kan het geweldig klinken, maar als het verkeerd wordt gebruikt, klinkt het als een hete puinhoop.

Dons

Fuzz is een specifiek type vervorming dat gebruik maakt van extreme clipping, in feite het kwadrateren van de golfvorm van het signaal, waardoor harmonische boventonen worden gecreëerd die het grootste deel van het geluid uitmaken. Een fuzz neemt meestal de hogere frequenties in beslag en kan soms de middenfrequenties uit je geluid halen, waardoor het verloren kan gaan in de mix. Dit betekent dat een fuzz misschien niet zo goed doordringt als een standaard vervorming of overdrive, dus waarschijnlijk niet ideaal in een bandopstelling, maar het is een handig hulpmiddel als je echt wat complete, rommelige smerigheid nodig hebt.

Compressor

Een compressor perst in wezen je signaal. Dit betekent dat de kleinere (stillere) delen van je signaal veel dichter bij de grotere (luidere) delen liggen. Het praktische resultaat hiervan is dat je veel meer consistentie hebt als je live speelt, en je volume niet hoeft aan te passen om gehoord te worden als je zachtere delen van nummers speelt. Ik zou een compressor aanbevelen voor elk pedaalbord, ze zijn ongelooflijk handig, zorg er gewoon voor dat je wat tijd besteedt aan het correct instellen van de niveaus, anders krijg je ongewenste vervorming.

Ruispoort

Nogmaals, dit is een soort eervolle vermelding, omdat het niet echt een effect is, maar het is een erg handig hulpmiddel om op een effectenbord te hebben. Gitaren en pedalen genereren veel signaalruis. Dit is niet echt een probleem als je speelt, omdat het geluid van de eigenlijke gitaar dit maskeert, maar als je niet het laatste bent dat je echt wilt, is een hoop gezoem. Met een noise gate kunt u dit uitschakelen, door u effectief te dempen wanneer het niveau van uw signaal onder een bepaald punt zakt.

Looper

Loopers zijn bijna volledig verantwoordelijk voor de carrière van Ed Sheeran. Ik zeg niet dat het goed of slecht is, ik zeg alleen dat het een ding is. Wat je met een looper kunt doen, is een gedeelte van een nummer afspelen, dat de looper vervolgens voor je opneemt en herhaalt. Je kunt dan iets anders over de top spelen. Met de meeste loopers kun je deze in lagen aanbrengen en hele scores over de originele sectie heen bouwen. Als je een behoorlijk ongelooflijk voorbeeld van een van deze in gebruik wilt hebben, kijk dan eens naar KT Tunstall die Black Horse & The Cherry Tree op Later speelt met Jools Holland.

Modulatie

Modulatie dekt allerlei soorten zonden, maar ik heb besloten om deze pedalen te groeperen omdat ze iets meer zijn, en hoewel je er misschien een of twee op je bord hebt, is het vrij onwaarschijnlijk dat je ze allemaal zou hebben. Hoewel wat een geluid dat zou maken…

Koor/Vibrato –
Denk aan “glanzend” en “12 string”. Wat een refrein doet, is dat je je originele signaal behoudt, terwijl het ook de toonhoogte van je gitaar enigszins op en neer beweegt van de originele noot of noten in een golf, wat een kort gloeiend, wasachtig geluid geeft. Dit wordt ook wel een vibrato genoemd.

Wah –
is eigenlijk een toonknop, veranderd in een effectpedaal en superkrachten gegeven. Hiermee kun je op en neer door het EQ-spectrum vegen, sommige eruit filteren en andere stimuleren tijdens het spelen. Als je het goed doet, klink je als Jimi Hendrix, nou ja. Als het verkeerd wordt gedaan… doe het dan gewoon niet verkeerd. Wah’s kunnen ook “gespannen” zijn, wat in wezen betekent dat je ze aanzet en in een vaste positie laat, waardoor ze als een soort filter werken.

faser –
Kortom, een phaser doet wat een wah doet, maar het is geautomatiseerd. Er is meer aan de hand, maar in een notendop, dat is het idee.

Flanger –
Hierdoor klinkt je gitaar “swirly”. Er zijn wetenschappelijke en complexe manieren om dit aan u uit te leggen, maar eerlijk gezegd doen ze mijn hoofd pijn, en ik heb het gevoel dat “swirly” de beste manier is om een ​​audio-effect in tekstvorm over te brengen. Je zou er een moeten zijn, want het is een geweldig woord.

tremolo –
zorgt ervoor dat uw volume oscilleert (dat is mooie praat voor op en neer gaan) in een vast golfpatroon. U kunt over het algemeen de snelheid, diepte en soms golfvorm van dit effect instellen. Een beroemd voorbeeld hiervan is “How Soon Is Now” van The Smiths.

Octaaf/Pitch-shifter –
pedalen veranderen beide de frequentie van het geluid dat door de gitaar wordt geproduceerd, zodat het hoger of lager uitkomt wanneer het de versterker bereikt. In het geval van een pitch shifter is dit over het algemeen variabel en kan het in stappen worden gedaan of zelfs om je instrument opzettelijk te ontstemmen om disharmonie te creëren. Een goed voorbeeld hiervan is de solo van Tom Morello op Audioslaves “Like a Stone”. In het geval van een octaafpedaal gaat de toonhoogte hele octaven omhoog of omlaag, dus van lage E naar Hoge E of omgekeerd. Royal Blood is een geweldig voorbeeld van het gebruik van octaafpedalen met groot effect, het is de thuisbasis van een bassist en drummer die als een volledige band kunnen klinken.

Er zijn effecten die uit deze lijst zijn weggelaten, maar hopelijk dekt dit de meeste van hen, en zal je helpen bij je zoektocht naar auditieve perfectie. Onthoud dat vaak minder meer is. Zorg in ieder geval voor alle pedalen, maar zet ze voor de zekerheid niet allemaal tegelijk aan.

Aanbevolen producten

creditSource link

11apen
Logo
Vergelijk items
  • Totaal (0)
Vergelijken
0
Shopping cart