Begrijp me niet verkeerd, het kan ongelooflijk lonend zijn om al je favoriete nummers te leren van de bands die je in de eerste plaats met gitaar hebben gemaakt, net als het schrijven van je eigen muziek, maar op een gegeven moment kun je improvisatie niet langer negeren.
Naarmate je verder komt als gitarist, speel je niet alleen in een vacuüm (of in ieder geval je slaapkamer), je zult andere muzikanten ontmoeten, en onvermijdelijk zullen sommigen van hen een jamsessie met je willen hebben, iets wat je niet al te gemakkelijk zal nemen als je niet kunt improviseren op je gitaar.
Het heeft geen zin om al deze potentieel vruchtbare muzikale partnerschappen te ontlopen, omdat je niet zeker weet hoe je op je voeten vingers in het moment, dus laten we een eenvoudige stapsgewijze handleiding voor het improviseren op de gitaar bespreken.
1. De noten op de toets leren
Als je het nog niet hebt gedaan, zou je eerste aanspreekpunt moeten zijn om de noten op de toets te leren. Zo weet je waar je je improvisaties moet spelen.
Ik weet dat dit behoorlijk ontmoedigend kan zijn, en ik wed dat de toets nooit langer heeft geleken, maar het is eigenlijk supergemakkelijk.
Eerst moeten we de open noten van elke snaar bepalen, die in standaardstemming als volgt zijn: E, A, D, G, B, E.
Je kunt er een leuke zin in acrostichon-stijl mee maken als het je helpt herinneren. Wat dacht je van Oorwormen – Altijd – Rijden – Geweldig – Groot – Olifanten… verschrikkelijk, ik weet het. Voel je vrij om je eigen superieure zin te maken.
Nu kunnen we gewoon het alfabet volgen terwijl we de toets op rennen, maar voordat we het proberen, zijn er nog twee belangrijke dingen om te leren. Allereerst gaat het muzikale alfabet maar tot G, waarna we terugkeren naar A en opnieuw beginnen. Ten tweede, het aanlopen van de toets, er zijn kruizen tussen elke noot behalve E en B.
Op de lage E-snaar zou je bijvoorbeeld beginnen met de open noot, die natuurlijk E is, dan zou de 1e fret rechtstreeks naar F gaan, dan zou de tweede fret Fis zijn. Pas als we de 3e fret raken, verandert de F volledig in een G.
Die G wordt gevolgd door een G-scherp op de 4e snaar, dan terug naar A op de 5e, A-scherp op de 6e fret, dan B op de 7e, maar onthoud dat B geen scherp heeft, dus de 8e fret gaat recht omhoog naar een C. Ga helemaal door tot aan de 12e fret, waar je weer bij E komt.
Dus, om u te helpen herinneren, laten we E en B een paar woorden toewijzen. Laten we gaan met olifanten voor E en insecten voor B. Elke keer dat je een olifant of een insect op de toets tegenkomt, is het jouw keu om de kruizen op de volgende fret over te slaan.
Hoe verder te gaan? – Als je hier eenmaal goed in bent, kun je ook leren waar alle octaven zich op de toets bevinden, wat een grote hulp zal zijn tijdens improvisaties.
2. Basisnoten identificeren
Voordat je een lekkere lick of solo over een akkoord of drone kunt neerleggen, moet je kunnen achterhalen wat de grondtoon (toonsoort) is. De grondtoon is de eerste en meest dominante noot in een akkoord. Het vertelt je wat het akkoord is. De grondtoon van een A-majeurakkoord is bijvoorbeeld A, en de grondtoon van een C-akkoord is, je raadt het al… C.
Als je de toets niet op het gehoor kunt identificeren, kun je, nu je de noten op de toets kent, je ogen gebruiken, of gewoon je jampartner vragen in welke toets ze zitten.
Zoek de noot op je fretboard, en voilà, dat is je startpunt voor de improvisatie.
3. Een schaal leren
De volgende stap is leren welke andere noten naast de grondtoon over een drone of akkoord kunnen worden gespeeld. Dit doe je door schalen te leren.
De go-to-schaal die de meeste spelers het eerst leren, is de Pentatonic Minor-schaal. De reden hiervoor is dat het gemakkelijk te onthouden is en er niet veel vingerkracht of articulatie voor nodig is om te spelen.
Het gaat een beetje als volgt…
Om te beginnen met improviseren, hoef je alleen maar dit patroon te leren en vervolgens de noten in het patroon in verschillende volgordes te spelen met de grondtoon als uitgangspunt.
Dus in de afbeelding wordt de toonladder bijvoorbeeld gespeeld op de 5e fret, wat een A is, dus als iemand een akkoordprogressie speelt die begint met A, klinkt elk van de noten in dat patroon fantastisch over de top.
Als de akkoordprogressie begon in, laten we zeggen, G, dan kun je met hetzelfde patroon improviseren, maar je startnoot zou glijden van de A, naar beneden naar de G op de derde fret, of waarschijnlijker, de G op de 15e fret voor een gezichtssmeltende solo.
Hoe verder te gaan? – Als je het eerste pentatonische mineurpatroon eenmaal onder de knie hebt, kun je er nog vier leren, die elk dezelfde noten beslaan, maar op verschillende secties van de toets. Als je ze allemaal hebt geleerd, kun je ze in plaats van over de toets te spelen ook opspelen.
Nadat je alle vijf Pentatonic Minor-patronen hebt geleerd, spoel je ze af en herhaal je met een andere schaal.
4. De akkoorden volgen
Oké, dus hier is het ding, jij kan speel gewoon hetzelfde vaste patroon tijdens een akkoordprogressie, maar dat is niet leuk, voor de oren of de vingers, dus om het wat spannender te maken, kun je je toonladderpositie verschuiven om overeen te komen met de akkoordwijzigingen.
Dus als we ons voorbeeld van eerder nemen, als we onze pentatonische toonladder op de 5e fret over een A-akkoord spelen, dan was het tweede akkoord een G, dan zouden we het patroon naar de G op de 15e fret schuiven en doorgaan met improviseren.
Hoe dit verder te brengen? – Door de akkoordtonen (noten in het akkoord) te leren, kun je noten in je solo uitkiezen die mooi bij dat akkoord passen, en ook de overgang van het solo spelen van het ene akkoord naar het andere soepeler maken.
Opsommen
Dit is een zeer eenvoudige spoedcursus over hoe je moet improviseren op de gitaar, maar hopelijk is het genoeg geweest om een paar muzikale deuren voor je te openen en je creatieve sappen te laten stromen.
Als je eenmaal een paar verschillende toonladders kent, kun je praktisch oneindige notencombinaties gebruiken om steeds interessantere geluiden te maken. Tot ziens op het podium, rockster!
creditSource link